Posted On
Suplementy witaminowe

Witaminy w pigułce

Posted By Robert

Suplementy diety nigdy nie były tak popularne, jak teraz. Mają wielu przeciwników, ale to wciąż, obok leków, najchętniej kupowane preparaty wspomagające zdrowie. Szczególną sławą cieszą się suplementy witaminowe, które często dostarczają także organizmowi niezbędnych mikro i makroelementów.

Żywność uboga w witaminy

Najlepszym źródłem witam jest oczywiście żywność. Stosując zdrową i zbilansowaną dietę powinniśmy być pewni, że dostarczamy sobie odpowiedniej ilości witamin. Niestety, pomimo zdrowego odżywiania bardzo często mamy niedobory witaminowe. Z czego to wynika? Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że warzywa i owoce, jako główne źródło witamin, powinny być spożywane surowe. Obróbka termiczna często pozbawia je wielu witamin. Dodatkowo, jeżeli danie jest podgrzewane wielokrotnie, dostarczy ono zaledwie niewielkiej ilości witamin. Dostęp do świeżych warzyw i owoców mamy od wiosny do jesieni, ale zimą nasz wybór jest bardzo ograniczony. Wtedy te dobroci natury najczęściej są tylko dodatkiem do codziennej diety, a nie jej podstawą. Dodatkowo witaminy w pożywieniu mogą co prawda występować w znacznych ilościach, ale często są słabo wchłanialne.

Witaminowy zawrót głowy

Z pomocą przychodzą suplementy witaminowe, których regularne zażywanie zapewnia odpowiednią podaż witamin. Na sklepowych półkach mamy do wyboru cały szereg tych wyrobów – możemy zdecydować się na suplementację całej gamy witamin bądź tylko jakiejś konkretnej, której najbardziej nam brakuje. Największą popularnością cieszy się witamina C, której suplementacja pomaga chronić się przed przeziębieniem i grypą. Witaminy często stanowią główny składnik suplementów wspomagających funkcjonowanie na przykład mięśni (witaminy z grupy B), oczu (witamina A) czy układu krwionośnego (witamina C, która pomaga wchłaniać żelazo).

Obowiązkowa witamina D

Suplementy z witaminą D powinny być przyjmowane przez każdego człowieka od jesieni do wiosny. Witamina D teoretycznie jest produkowana przez organizm, jednak aby to zrobić, potrzebuje on dużej dawki słońca. W naszej szerokości geograficznej kąt padania promieni słonecznych i deszczowe lato nie sprzyjają jej produkcji, dlatego powinniśmy się wspomagać suplementami. Witamina ta jest szczególnie ważna w procesie wchłaniania wapnia, dlatego jej niedobór może skutkować łamliwością kości, a przy bardzo niskiej podaży nawet osteoporozą.

Stosowanie suplementów witaminowych jest bardzo istotne, jeśli cierpimy na jakiekolwiek niedobory. W okresie zimowym powinniśmy szczególnie zadbać o odpowiednią ilość witamin poprzez zażywanie odpowiednich preparatów, jednak pamiętajmy o tym, że uzupełnianie dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminy gwarantuje dobre samopoczucie przez cały rok.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez whatwolf - pl.freepik.com
read more