Posted On
Suplementy witaminowe

Suplementy witaminowe: dobieraj je do swojego stylu życia

Opublikowane przez Robert

Witaminy i minerały potrafią wnieść do naszego życia wiele dobrego. Choć nie zastąpią nam one pełnowartościowego pożywienia to mogą skutecznie uzupełnić niedobory niektórych składników w diecie. Zaopatrzenie się w multiwitaminę, przeciwutleniacze czy pojedyncze substancje takie jak witamina D3 to wygodny sposób na to, aby upewnić się, że nasz organizm otrzymuje to, czego faktycznie potrzebuje. Dowiedz się jak dobierać suplementy witaminowe do swojego stylu życia, jakie z nich sprawdzą się u sportowców oraz czego powinny unikać kobiety planujące ciąże.

Uzupełnij swój styl życia o niezbędne witaminy

Czujesz znużenie w ciągu dnia, a wieczorem nie możesz zasnąć?  Planujesz zrzucić zbędne kilogramy, ale nie czujesz się do tego na siłach? Wypróbuj suplementy witaminowe zawierające cynk, sole magnezu oraz potas. Są to witaminy uczestniczące w szeregu przemian metabolicznych i syntezie hormonów płciowych. Magnez jest niezbędny do tego, aby komórki nerwowe mogły się ze sobą komunikować poprzez wysyłanie impulsów. Cynk w połączeniu z witaminą B6 pozwoli utrzymać wigor oraz prawidłowy stan układu odpornościowego.

Suplementy witaminowe dla sportowców to kategoria, w której nie można pominąć połączenia witaminy D3 z K2. Większość z nas swój trening wykonuje pod zamkniętym dachem, przez co mamy jeszcze mniej czasu na spacery i aktywność fizyczną na zewnątrz. Tak samo nie sprzyja nam okres zimowy, kiedy dostęp do światła słonecznego jest znacznie utrudniony. Włącznie tych witamin do swojej diety pozwoli uniknąć jednych z najczęściej występujących niedoborów przyczyniających się do pogorszonego samopoczucia, a nawet nastrojów depresyjnych.

Zadbaj o wspólne zdrowie poprzez suplementy witaminowe przed ciążą

Planujesz ciążę i chcesz, aby Twoje dziecko było zdrowe? Przyjmuj witaminę B w postaci folianu, aby usprawnić reakcji odpowiedzialnych za podziały komórkowe i wzrost tkanek matczyny. Zadbaj o odpowiednią podaż jodu, aby gruczoł tarczycy wytwarzał należytą ilość niezbędnych hormonów. Pamiętaj o witaminie B12, która jest niezbędna do utrzymania prawidłowego stanu układu nerwowego oraz funkcji kognitywnych.

Zarówno w trakcie planowania ciąży, jak i już po jej zajściu należy mieć na uwadze możliwe zagrożenia. Spożywanie wielu suplementów witaminowych w tym okresie jest niewskazane i najlepiej wybierać te, które są specjalnie oznaczone jako przeznaczone dla przyszłych matek. I tak trzeba koniecznie wykluczyć witaminę A, E czy pluskawicę.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez whatwolf - pl.freepik.com
Czytaj dalej
Posted On
Suplementy witaminowe

Witaminy w pigułce

Opublikowane przez Robert

Suplementy diety nigdy nie były tak popularne, jak teraz. Mają wielu przeciwników, ale to wciąż, obok leków, najchętniej kupowane preparaty wspomagające zdrowie. Szczególną sławą cieszą się suplementy witaminowe, które często dostarczają także organizmowi niezbędnych mikro i makroelementów.

Żywność uboga w witaminy

Najlepszym źródłem witam jest oczywiście żywność. Stosując zdrową i zbilansowaną dietę powinniśmy być pewni, że dostarczamy sobie odpowiedniej ilości witamin. Niestety, pomimo zdrowego odżywiania bardzo często mamy niedobory witaminowe. Z czego to wynika? Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że warzywa i owoce, jako główne źródło witamin, powinny być spożywane surowe. Obróbka termiczna często pozbawia je wielu witamin. Dodatkowo, jeżeli danie jest podgrzewane wielokrotnie, dostarczy ono zaledwie niewielkiej ilości witamin. Dostęp do świeżych warzyw i owoców mamy od wiosny do jesieni, ale zimą nasz wybór jest bardzo ograniczony. Wtedy te dobroci natury najczęściej są tylko dodatkiem do codziennej diety, a nie jej podstawą. Dodatkowo witaminy w pożywieniu mogą co prawda występować w znacznych ilościach, ale często są słabo wchłanialne.

Witaminowy zawrót głowy

Z pomocą przychodzą suplementy witaminowe, których regularne zażywanie zapewnia odpowiednią podaż witamin. Na sklepowych półkach mamy do wyboru cały szereg tych wyrobów – możemy zdecydować się na suplementację całej gamy witamin bądź tylko jakiejś konkretnej, której najbardziej nam brakuje. Największą popularnością cieszy się witamina C, której suplementacja pomaga chronić się przed przeziębieniem i grypą. Witaminy często stanowią główny składnik suplementów wspomagających funkcjonowanie na przykład mięśni (witaminy z grupy B), oczu (witamina A) czy układu krwionośnego (witamina C, która pomaga wchłaniać żelazo).

Obowiązkowa witamina D

Suplementy z witaminą D powinny być przyjmowane przez każdego człowieka od jesieni do wiosny. Witamina D teoretycznie jest produkowana przez organizm, jednak aby to zrobić, potrzebuje on dużej dawki słońca. W naszej szerokości geograficznej kąt padania promieni słonecznych i deszczowe lato nie sprzyjają jej produkcji, dlatego powinniśmy się wspomagać suplementami. Witamina ta jest szczególnie ważna w procesie wchłaniania wapnia, dlatego jej niedobór może skutkować łamliwością kości, a przy bardzo niskiej podaży nawet osteoporozą.

Stosowanie suplementów witaminowych jest bardzo istotne, jeśli cierpimy na jakiekolwiek niedobory. W okresie zimowym powinniśmy szczególnie zadbać o odpowiednią ilość witamin poprzez zażywanie odpowiednich preparatów, jednak pamiętajmy o tym, że uzupełnianie dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminy gwarantuje dobre samopoczucie przez cały rok.

Jedzenie zdjęcie utworzone przez whatwolf - pl.freepik.com
Czytaj dalej
Posted On
Mydła naturalne

Wszystko, co trzeba wiedzieć o suplementach witaminowych

Opublikowane przez Robert

Jeśli pójdziemy do apteki, na pewno znajdziemy tam dużą ilość witamin, wyciągów i suplementów witaminowych. Kiedy spojrzymy na informacje na temat składników tych suplementów okaże się, że zawierają one:

  • witaminy (A, C, D, B2, B6, B12, E, K),
  • minerały (selen, magnez, żelazo, wapń, potas),
  • zioła,
  • sproszkowane białka,
  • inne ekstrakty.

Oprócz tej mieszanki, producenci akcentują określenie w 100% naturalne.

Dlaczego warto przyjmować witaminy?

Witaminy są substancjami odżywczymi, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, ale muszą pochodzić z pożywienia, ponieważ organizm ludzki nie ma zdolności do ich syntezy. Są one zatem niezbędnymi substancjami odżywczymi, a niedostateczna podaż witamin wiąże się z różnymi problemami zdrowotnymi. Spożywanie wysoko rafinowanej żywności, jak również stopniowe zmniejszanie całkowitej ilości spożywanej żywności w celu uniknięcia otyłości, stanowi istotny czynnik ryzyka wystąpienia niedoborów żywieniowych, wśród których znajdują się niedobory witamin. W tej sytuacji można by rozważyć przydatność suplementów witaminowych, nie jako produktów przeznaczonych do ogólnego spożycia, ale jako niezbędne suplementy w bardzo szczególnych przypadkach i wyłącznie w celu przywrócenia odpowiedniego stanu zdrowia.

Poprawa działania mózgu

Każdy z nas musi zapewnić prawidłowe działanie mózgu, jak również funkcji immunologicznych. Podstawowymi substratami dla funkcjonowania mózgu są glukoza i aminokwasy; potrzebne są również inne składniki odżywcze, takie jak kwasy tłuszczowe, witaminy i minerały. Witaminy najściślej związane z funkcjonowaniem układu nerwowego, a więc i mózgu, to witaminy z grupy B. Ich niedobór związany jest z problemami z koncentracją i pamięcią, drażliwością, a nawet depresją. Wszelkie suplementy witaminowe doskonale odwracają tę sytuację.

Czy przyjmowanie suplementów witaminowych jest ryzykowne?

Przede wszystkim należy sprawdzić, czy dodatki te są regulowane przez właściwe władze kraju, w którym zostały stworzone. Ponadto, zanim zdecydujemy się na ich przyjęcie, powinniśmy skonsultować się z lekarzem, w przeciwnym razie ryzykujemy, że spożyjemy więcej składników odżywczych, niż naprawdę potrzebujemy. To jest główna różnica w jedzeniu i suplementach. Podczas gdy witaminy i minerały otrzymujemy z tych pierwszych, te drugie zazwyczaj zawierają składniki odżywcze w znacznie większych dawkach, które mogą być szkodliwe.

Serce zdjęcie utworzone przez Racool_studio - pl.freepik.com
Czytaj dalej